Friday, February 5, 2010

NEPAL

Sejauh manakah seorang ketua Negara sanggup mengubal satu dasar hanya kerana ekonomi. Adakah disebabkan kemiskinan dan kemunduran, seorang ketua Negara sanggup membuat perubahan mendadak disebabkan tekanan ekonomi.

Inilah yang Ohalf terbaca didalam Kosmo baru baru ini yang menyatakan negara dunia ketiga ini…Nepal menghalalkan perkahwinan sejenis (Gay marriage) hanya untuk mendapat tempat dimata dunia sebagai pusat perlancungan yang terbuka bagi gay untuk menikmati percutian.

Lataran pembukaan ini, diramalkan akan memakmurkan ekonomi dan membuka peluang pekerjaan dan industry perlancungan Nepal yang dinamakan Pink Mountain untuk gay yang tidak ada pada India dan China. Dan ini memberi peluang baik kerana tiada persaingan yang memberi percutian gay ala pengembaraan (advantures holidays) Putera raja Nepal sendiri adalah gay dan akan berkahwin di kuil Katmandu bersama pasangan gaynya pada tahun ini dan disokong penuh salah se orang Ahli Parlimen Nepal yang mengamalkan gaya hidup gay dan peneraju pembukaan percutian gay di Nepal.

Ohalf terfikir sejenak apabila memikirkan apa yang akan terjadi dan Apakah etika agama Hindu didalam hal ini. Adakah kerana kesempitan hidup agama boleh digubal oleh manusia dan penganutnya.

Takut hendak difikirkan apakan nasib agama suci Islam sekiranya penganutnya diuji oleh Allah SWT sedemikian..mana perginya kesucian dan maruah agama.

Kita tukar hukum hanya semata kerna ekonomi…Adakah ini berlaku pada Islam di Malaysia?

Sejauh manakah toleransi pada Islam dibenarkan? Atas dasar keSATUan yang dilaung2kan?

Adakah kita terselamat dari kemurkaan Allah SWT yang permainkan agama suci ini?

Adakah kita ingin seperti Indonesia yang bertoleransi dan Panca silanya untuk keSATUan terhadap agama...

Ohalf terfikir..kenapa Allah SWT letakkan Indonesia di Linkaran Gunung Berapi Dunia (Ring Of Fire) dan Malaysia juga hampir dengannya...sedangkan Islam ramai penganutnya disini.

Note: Gambar & ulasan diambil dr Kosmo

3 comments:

  1. Dear ohalf,your hv been gifted with a beatiful mind to observe and think in your own way, keep it up! i am your secret follower:)

    ReplyDelete
  2. ramai lah mat saleh dok khawin kat sana plak

    ReplyDelete
  3. i agree with you Mr Ohaf, your way of thinking seems to be similar to I am, and i'll be a big fan of your thought about the issue

    ReplyDelete