Monday, August 29, 2011

Ramadhan Terakhir

Ramadhan membawa beribu erti buat diri ini manakala Aidil Fitri begitu menyiksa jiwa atas kerinduan. Sedalam usia yang telah melebih suku abad, diri ini selalu berkata adakah ini Ramadhan terakhir. Rasanya tak seberapa amalan yang dilakukan disepanjang Ramadhan walaupun penat kaki terasa lengguh longlai semasa Tarawih namum merasakan terlalu sedikit amalan di bulan yang mulia ini. Hajat hati terlalu besar ingin mengejar Lailatul Qadar namum tahu yang hakikat diri ini lebih pada berangan daripada berusaha.

Sudah masuk empat tahun Aidil Fitri tidak bererti, kerana tiada kemeriahan hati walaupun pada zahir bersungguh sungguh membuat persediaan namum kerinduan pada Permata Hati masih belum terubat luka yang sehingga kini masih terasa. Hanya pada Allah SWT, diri ini memohon kasih sayang dan rahmat sebagai ganti dibuka bumi dengan penuh kehambaan. Tiada siapa yang mengetahui apa yang terasa dan diri ini hanya mampu sujud pada Yang Esa meluahkan kesedihan.


Setiap kali terpandang kerenah anak anak kecil bermesra dengan ayah dan keluarga mereka setiap kali itu juga hati ini pasti menanggis walaupun tiada air mata kelihatan. Saat dan kerinduan inilah yang menjadi kepedihan dalam diri ini sehingga kini. Namum takdir illahi mengatasi segalanya. Tiada sesalan tersemat hanya kerinduan terikat…bukan pada yang pergi tapi pada hari hari yang menanti.


Coretan ringkas ini, Ohalf tujukan khas buat Permata Hati…sekiranya ini benar Ramadhan Terakhir buat ayah. Apa yang ingin ayah katakan yang ayah merasa Syukur terhadap Allah Yang Masa Esa kerana memberi kesempatan pada diri ini merasa kenikmatan hidup menjadi insan yang bergelar Ayah, walaupun tiada dapat memberi kesempurnaan pada tanggungjawab…maafkan ayah.

No comments:

Post a Comment