Wednesday, March 3, 2010

Antara Niat dan Perlakuan

Banyak perkara dimulakan dengan niat yang baik and diterima pakai tapi perlakuan serta perlaksanaanya yang bercanggah dengan hukum…itu yang membuat kehidupan ini menjadikan yang haram dihalalkan dan yang halal diharamkan…itu adalah pendapat Ohalf.

Dua artikal ini Ohalf terima dengan serentak…yang ketiga adalah nilaian Ohalf sendiri…tapi dimana haknya dan dimana benarnya… itu yang Ohalf ingin cupaskan.

Pertama : Didada ahkbar menyatakan pembelaan hujah yang dikemukan oleh Radovan Karadzic menyatakan peperangan yang beliau lakukan adalah adil dan suci. Niatnya hanya untuk mendapat hak kawasan bersama dan peperangan yang dilakukan ada benar ada haknya. Dunia semua tahu tentang kesengsaraan rakyat Bosnia atas tindakan Pihak Serb yang bermula dengan niat yang baik katanya dan menghalalkan peperangan sebagai perlaksanaannya. ..adakah itu benarnya…kita saksikan panaroma tribunal peperangan ini kemana sudahnya nanti.

Ohalf terfikir sejenak akan kesengsaraan terhadap pejuang Palastine dengan kekejaman Pihak Zionist…hampir sama trilogy dan niatnya serta perlaksananya…juga sejarah Pihak Hitler yang membuat pembunuhan beramai2 atas dasar yang hampir sama…tapi dulu dunia mengutuk kekejaman Hitler…adakah dunia kini mengikut landasan yang sama atau berpaling pada antara Niat dan Perlakuan...menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal…renungkanlah.

Kedua: Alkisah, seorang personaliti yang berperwatakan pondan atas dasar semata2 hanya untuk hiburan dan menghiburkan. Soal terima bayaran dan rezeki tidak mahu Ohalf ulaskan..tapi dinyatakan ianya hanya bergantung kepada Niat dan Perlakuan…inilah dia dikatakan dunia hiburan…dunia yang dicipta oleh akal yang menghalalkan yang haram atas dasar Niat yang baik.

Ada aku kisah, apa orang kata…itulah lontaran kata bila kita sandarkan niat yang sendiri kita nyatakan hanya aku dan tuhan mengetahui niat dan perlakuan yang di lakukan…Ohalf terfikir sejenak…senangnya menghalalkan perlakuan yang haram atas dasar niat yang kita lafazkan…renungkanlah.



Ketiga: Produk yang sama beralkohol lebih murah dengan produk yang sama tampa alcohol. Mengikut logic akal, benda yang ditambah pasti akan bertambah nilainya dan lebih berharga dengan benda yang dikurangkan…
Ohalf utarakan persoalan ini kepada penjual..ianya hanya mampu tersenyum membisu. Mungkin tugasannya untuk mendapat sales/ jualan bukan untuk menerangkan…itulah dia niat untuk menghasilkan yang halal ada baiknya tapi perlaksanaanya mengaut untung ada benarnya?..renungkanlah.

Apakah kesimpulan…antara Niat dan Perlakuan…adakah ianya terletak pada hak individu untuk menilai dan melaksanakan atau ianya harus mengikut perundangan hukum Halal dan Haram…Renungkanlah.
Yang baik datangnya dari Allah SWT dan yang salah dan yang buruk adalah kelemahan diri Ohalf sendiri.

No comments:

Post a Comment